BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, July 25, 2010

Laskar Pelangi...!!!

Salam,

Korang dah pernah tgk filem Laskar Pelangi.. Actually, filem ni dh lama kuar tahun 2008 gitu. Tapi, aku baru nk kecoh2 kt sini sbb aku baru berkesempatan tgk kat astro kirana.. hehe.. dah lama nk tgk tau bile dh start tayang kt astro terus berdesup ngadap kt depan tv..

Best btui cite ni. Filem yg diangkat dr novel. Kisah perjuangan 10 anak miskin belajar di sebuah sekolah kecil yg penuh kedaifan.. 10 anak tu ada 10 jenis personaliti. Tp, yg plg aku kagum adalah watak Lintang. Ko bayangkanlah setiap hari nk g sekolah kena ngadap sang buaya dulu.. diulang BUAYA.. aku sgt respek ngan ayah Lintang. Wpun diorang sgt miskin, tp ayah dia sgt pentingkan pelajaran tp syg Lintang xdpt meneruskan pelajaran selepas kematian ayah dia sbb dia anak yg paling tua n ibunya juga sudah lama meninggal. Aku tgk filem ni sambil nangis2..sob..sob..sob.. (Tp, cikgu Ah mmg jiwa sentimental.Xbleh tgk citer sedih mesti nangis..!)

Jadi, pada siapa yg belum tgk. aku mg syorkan. specially utk golongan guru yg dok kt pendalaman. sedutan filem laskar pelangi ..;)




Bile tgk filem laskar pelangi, terus feelin meeling teringat kt anak2 cahaya.. Iye, anak2 cahaya aku semua dtg dr latarbelakang keluarga miskin n ibubapa buta huruf... sedih.. Itu tak dikira lg keluarga bermasalah seperti ibubapa selalu mabuk. ade seorang anak cahaya aku tak dtg sekolah, bile aku tya esok hari.....

Cikgu Ah :Kenapa kamu tidak datang sekolah?
Murid : Mak saya tidak dapat hantar saya.
Cikgu Ah : Kenapa?
Murid :Ayah saya mabuk.
Cikgu Ah : Hmm??

Aku terkedu sekejap, xtau nk komen apa. Bile dia lihat aku senyap ja, budak tu tanpa dminta terus buka cite lg.

Murid : Cikgu, bile ayah saya mabuk. Dia selalu pukul mak saya.
Cikgu Ah : Ayah kamu ada pukul kamu?
Murid :Tak, sbb bile ayah saya mabuk. Mak selalu suruh saya sembunyi dalam bilik.
Cikgu Ah : Huhuhu...sedih.... (Hati menangis)

Sedih. sgt sedih. Dulu kecil2 selalu dok tgk Kisah Benar kt tv3. Tak sangka cite mcm ni mmg ade berlaku di dunia realiti. Semoga Allah swt memberi kekuatan kepada anak cahaya aku ni utk terus belajar.. amin...

Wassalam,
Cikgu Ah a.k.a Cikgu Cahaya

2 comments:

Unknown said...

sesungguhnya cikgu ah mendapat pengalaman terbaik dr kisah2x sebegitu...

P/s: mia pun x smpt tgk cite nie

Cikgu Ah said...

ah syorkan klu mia ade kesempatan.tgklah citer tu..xrugi..;)