BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 5, 2010

Eja Betul Tapi Salah Sebut

Salam,

Rujuk entry Cikgu Haidi

Sebagai guru pemulihan, korang mesti penah menghadapi anak murid yg eja sudah betul dgn penuh bergaya tapi bile sebut perkataan hancur ke laut..hehehe..

Contohnya, eja bumi jadi mimi or mamat jadi matmat n etc.

Aku sokong kaedah yg Cikgu Haidi syorkan.Kaedah eja secara berulang-ulang. Aku pun ada pratikkan pd murid cahaya aku.Contohnya kayu

Murid normal mengeja
k..a... ka y...u... yu

Murid cahaya yg lemah mengeja
k... a... ka ka y...u... yu

Perasan tak perbezaan keduanya adalah suku kata awal diberi penekanan iaitu bunyi sebanyak dua kali.peringatan kpd otak mereka.Mula2 pratik cara ni, mungkin murid xkan dpt lg. tapi, Insya-Allah lama2 nanti murid akan dpt tangkap bunyi n batangkan perkataan yg betul. Alhamdulillah, aku dh wat mcm ni pd murid cahaya aku. Diorang dpt eja n sebut dgn jayanya.

namun, aku rasa guru pemulihan kena pantau perkembangan murid dr semasa ke semasa. Sebab aku takut nti diorang eja jd kakayu pulak.hehehe. Setakat ini, murid cahaya aku masih ok n tak de lg jd masalah mcm tu.

Wassalam,
Cikgu Ah a.k.a Cikgu Cahaya

2 comments:

Unknown said...

alhamdulillah sekarang ni x jd msalah pd murid2x mia..tp kena pantau dr aspek ejaan & sebutan topik suku kata KVK & KVKK

Cikgu Ah said...

bagus la mcm tu mia. anak2 cahaya rata-rata hadapi masalah mcm tu. diorang xberapa peka n dgr apa yg diorang eja.