BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, July 20, 2010

Bile jd cikgu pemulihan...

Salam..

Ade org kata jd cikgu Pemulihan ni senang je.. relaks memanjang. ajar benda yg sama hari2, tak mencabar n macam2 laa..


Btui ke relaks..??


Wpun aku nye jadual mengajar 32 seminggu tp kenapa aku rase mcm xcukup masa nk rehat. time mengajar, aku mengajar. Time xde kelas, kena update file, siapkan abm n check lembaran kerja n buku latihan diorang..btui, aku jarang muncul d bilik guru.tambah2 kelas cahaya aku d hujung dunia..


Btui ke senang..??

Wpun diakui silibus pengajaran mmg senang mcm mkn kacang tp adakah ianya senang utk dihadam bg budak2 yg lemah n lambat nk terima. Iyer, mmg senang sbb ajar abc pahtu 123 tp kalu dpt budak yg lemah tegar.ko ajar byk kali, pahtu esok tya xigt pulak huruf.. tidak ke itu bermaksud susah yg amat. terpaksa laa cikgu pecah otak sket pikir kaedah apakah yg sesuai agak anak murid tu dpt mengenal huruf spt kwn2 nye yg lain.. awal bln 4 ari tu,aku dpt 2 org murid baru pindah dr Bintulu. Darjah dua tp xmengenal abc.aku rase dekat 3 bln dok pulun baru dpt.mcm2 cara aku guna. cara plg kejam, aku ugut budak tu kata nk tinggal dia kt prasekolah.nangis2 bdk tu sambil pegang pintu kelas cahaya.. hehe..aku bg kad abc.abm aku buat special untuk dia.konon suh dia baca kt umah.dtg sekolah pahtu, sudah lebur n lunyai kulat hitam.. adusss, parah jiwa..bile tya adik dia


"Abang kamu baca abc x kt umah?"
"Dia main ngan manuk, cikgu"

manuk = ayam.
hmm, senang ke jd cikgu pemulihan?



Btui ke xmencabar...??


Tak mencabar la kot sbb bukan ajar budak upsr. GB pun tak cari bile result upsr jatuh dr target sekolah..Tp, ade dgr NKRA? LINUS? hmm, benda tu laa yg rasa dok berat je kt blkg cikgu pemulihan skang.. yg ni lain tempat, mungkin lain sket cara perlaksanaannye kot. aku pun dok sure.Dok sembang2 ngan member kt Bekenu,lain cara diorang handle Linus.

Kalu di Miri skang, Guru Pemulihan adalah PENERAJU LINUS.. diulang PENERAJU yer, bukan ajk n ahli tidur.Aku pun dh start amik budak linus tegar bm n math skang. pegawai dtg ari tu mintak spy p&p dilaksanakan mengikut modul yg telah disediakan. diorang juga pesan spy bilangan linus tegar dpt dikurangkan menjelang hjg thn ni.. huhuhuhu.. sek aku, linus tegar bm 42 org, math 20 org..mampu ke x ni.. insya-Allah..



Aku rase semua kerja cikgu adalah sama berat. Jd guru kelas pun busy, jd guru panitia pun busy,guru library, guru sukan n etc.Mungkin korang nampak diorang relaks, tp penahkah
korang bersama dgn diorang di saat kesusahan. Yg ni aku ckp umum,xmerujuk pd pemulihan saja.. Kita nampak kelebihan diorang tp cuba lihat pulak kekurangan diorang.

Ade yg susah, ade yg senang tp semua jln menuju ke arah menjadi cikgu yg komitmen.. marilah kita sama2 usahakan utk anak murid kita...Jgn kerana perasaan dengki n tidak puas hati sesama kite, anak murid xdpt mengecap erti n nikmat sebuah ILMU....;)


akhir kata, cuci mata dgn gamba bdk thn 1-linus bm... rajin2 diorg ni.. tekun jaa wt keja.baguih, aku harap diorang maintain perangai mcm ni sampai hjg thn spy senang sket keja aku.. hehehe




Wassalam,


Cikgu Ah a.k.a Cikgu Cahaya


2 comments:

Unknown said...

berat sungguh ujian cikgu terima.. .mengajar anak murid pemulihn yg ramai..saya yg ajar dlm 1 sesi 3-4 org pun dh rs berat,apatah lg klu smpai 1 sesi 15 orang...huhu.

ramai ckp sy jd gpk khas, relaks je...walhal diaorg x tahu sy penat fikir kaedah camne nk buat..3 minggu sblm ni slps saringan 2 linus..sy dpt 1 murid laki..anak kpd se1 guru pendidikan khas...dia x leh baca lgsung, x kenal huruf..sng cite..zero.sy blur. kdg2x rs nk nangis..br 1org dh mengalah...sy kenangkan cikgu2x lain yg ajar byk mcm cikgu, tu yg sy jd kuat smgt utk trs cuba wp kdg2x pth hati menanggung....

Cikgu Ah said...

mia,teruskan berusaha mencari alternatif agar mereka tidak tercicir.usah hiraukan mulut yg berbunyi.Biarlah tuhan yg menjadi tempat pengaduan n saksi kepada kesungguhan kita dalam membuka pintu ilmu kpd mereka..insya-Allah..amin..