BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, September 2, 2009

Buku Bacaan utk Anak-Anak Cahaya sy....??




Salam bicara...

Tanggal 1 ogos 2009, genaplah setahun aku bergelar guru cahaya( guru pemulihan la tu, but i prefer to use that title). Dalam usia setahun ini, masih banyak lg ruang yg perlu diperbaiki. Pengalaman perlu dicari dan ditimba. Aku akui latihan dan ilmu yg kita pelajari sepanjang di maktab tdk semestinya kita sudah mampu untuk menjadi guru yg terbaik.. Masa dan pengalaman yg mematangkan kita.

Aku pun masih tercari-cari kaedah dan pendekatan yg sesuai utk 'mengubati' murid-murid pemulihan. Utk bahan bacaan di dalam kelas,aku menggunakan Buku Besar Pantas Membaca. Buku Besar Pantas Membaca ini terdiri beberapa siri. Ada Siri 1 hingga 8 mengikut kemampuan murid.Korang bleh rujuk gamba di bawah ini.



Mengapa aku memilih buku ini? Di awalnya, aku berminat dgn buku ini oleh kerana perkataannya agak besar dan sukukatanya diwarnakan dgn warna yg berbeza. Jadi, pada pendapat aku. Mudah la skit anak-anak cahaya aku membacanya.

Mula-mula aku mengajar murid-murid pemulihan, iaitu sekitar Feb-Mac 09. Seramai 10 daripada 15 org murid tahun 2 tdk berapa mengenal huruf abc. Masih tertukar huruf b dan d, m dan n, h dan n, p dan q etc. Salah seorang murid aku, Yusri bila disuruh baca abc. Dapat sebut dan baca a hingga ke z. Tetapi, apabila ditunjuk satu kad huruf. Mulutnya akan terkumat-kamit menyebut huruf a hingga kepada huruf yg ditunjukkan. Nampaknya, dia hanya mengenal huruf abc secara hafalan turutan sahaja. Buku Besar Pantas Membaca ini aku guna sekitar Mei 09. Agak lewat kerana lambat menerima belanjawan pemulihan.

Sewaktu menggunakan buku ini, aku suka melihat reaksi anak-anak cahaya aku. Teruja mereka melihat buku besar sebegitu. Helaian dalam buku tersebut juga agak menarik dan selesa dipegang. Latih tubi sukukata KV agak menarik perhatian aku. Sila rujuk gambar di bawah ini.

Buku Besar Pantas Membaca Siri 2

Seingat aku, selalunya kita hanya memperkenalkan KV dgn

ba....bi......bu.......

dan, kita hanya meminta mereka mengulangi menyebut sehingga pandai tetapi tidak pernah mengubah sukukata seperti di bawah ini :

ba......bi..........bu.........
bi.......bu.........ba.........
bu......ba..........bi.......

atau sebenarnya buku sebegini sudah byk di pasaran cuma aku yg tidak berapa peka ttp
walauapapun aku cuma ingin tekankan disini. Latihan menyebut sukukata KV yg diubah susunan begini dapat merangsang otak murid untuk menyebut bunyi yg betul bg sukukata yg dieja. Maksud aku, selama ini mereka hanya membunyikan ba, bi, bu dr segi hafalan..

Murid-murid aku bila ditunjukkan bi, bu, ba, atau bu,ba,bi.. Bunyinya adalah spt ba... bi... bu...
Mereka hanya menghafal bunyi tersebut dan tidak sedar kedudukan KV sudah berubah. Mula-mula, agak susah utk aku memperbetulkan mereka. Sampai kdg2, menangis anak-anak cahaya aku. Bagi mereka, susah utk mengubah bunyi ba... bi... bu... kepada rentak yg berbeza. Aku masih igt lg Tommy, Wilson, Alexander dan Julia. Menangis diorang.. Tetapi, aku tak putus asa wpun kdg2 penah berasa give-up.. (huhu...=( ) Dalam 2-3 minggu juga aku berusaha mengubah hafalan tersebut.

Dan, aku rasa tak sia-sia jika berjaya membuat mereka membunyikan KV dlm tiga rentak bunyi yg berbeza itu. Sebab kita berjaya 'menyedarkan' mereka dr dunia hafalan itu. Kita buat mereka berfikir sedikit.. Sekarang ini, anak-anak cahaya aku sdg mengikuti pembelajaran Buku Besar Pantas Membaca Siri 5.

Kesimpulan yg aku boleh buat disini, terdapat banyak sekarang buku bacaan utk murid pemulihan.Korang as guru pemulihan boleh survey di kedai-kedai buku berdekatan. Namun, sesuai atau tidak dgn murid-murid pemulihan. Bergantung kpd korang utk mengaplikasikannya.
Antaranya, Bacalah Sayang, Didikku Sayang,etc.


Wassalam,
Guru Cahaya.

3 comments:

Unknown said...

beli ke buku tu @ cikgu yg beli?

jika di bilik2 sy, sekolah kurang murid kan..byk kena sponsor sendiri

Cikgu ah said...

salam mia-ina,
buku tu sy beli pakai budget pemulihan yg telah dberi oleh sekolah sy.ooo... kesian laa nk kena beli bhn pakai duit sndr..

Anonymous said...

mana nak dapat buku ni?